"Werven = Marketing"

Mirjam Bours-Jongen over de opleiding Digital Recruitment

Mirjam Bours-Jongen (63) werkt al haar hele leven bij de Gemeente Kerkrade in verschillende functies. In 2000 switchte ze naar de afdeling P&O en besloot ze de studie HBO Personeel & Arbeid te gaan doen. Door de krappe arbeidsmarkt merken ze ook bij de Limburgse gemeente dat vacatures steeds lastiger in te vullen zijn. Om nieuwe wegen te kunnen bewandelen besloot Mirjam de opleiding Digital Recruitment te doen bij Adwise Academy. Het bleek een schot in de roos.

Zoals Mirjam kom je ze niet meer vaak tegen: over vier jaar gaat ze met pensioen bij dezelfde werkgever als waar ze als achttienjarige begon na de havo. Ze startte in een administratieve functie op de afdeling Interne Zaken en daarna volgden verschillende functies op steeds weer andere afdelingen. Ze was ook de eerste die bij de Gemeente Kerkrade in deeltijd mocht werken na de geboorte van haar kinderen. Totdat haar kinderen wat ouder werden werkte zij er 26 uur per week, daarna ging ze weer fulltime aan de slag. “Het leukste aan mijn werkgever vind ik dat er zo ontzettend veel te doen is en je je steeds weer een nieuwe rol eigen kunt maken. Je kunt hier overal aan proeven en jezelf blijven ontwikkelen”, vertelt Mirjam.

Sinds 2000 begon ze met de hbo-opleiding Personeel & Arbeid en ging ze aan de slag als personeelsadviseur. Het werken en leren tegelijkertijd ging haar makkelijk af. En eigenlijk is dat nog steeds zo. “Ik ben misschien al wel 63, maar dat betekent niet dat ik dood ben. Je bent nooit te oud om te leren”, vertelt ze enthousiast.

Ook de Gemeente Kerkrade begint de gevolgen van de alsmaar krapper worden arbeidsmarkt in ons land te merken. “Ik merk dat we steeds minder brieven krijgen. We moeten simpelweg beter ons best doen om onze vacatures in te vullen. Omdat ik graag nieuwe wegen wil bewandelen en nieuwe doelgroepen wil aanboren, besloot ik mij te oriënteren op een training op het gebied van Digital Recruitment.”

Mirjam_Bours-Jongen

Het leek haar handig om hierbij gebruik te maken van het STAP-budget, de overheidssubsidie van maximaal 1000 euro per jaar voor trainingen, cursussen en opleidingen. STAP staat voor STimulering Arbeidsmarkt Positie en deze regeling moet werkenden of werkzoekenden meer kansen bieden om hun baan te behouden of om een nieuwe baan te vinden. “Mijn werkgever vond dit uiteraard ook een goed idee en via de website van het UWV, dat de subsidieaanvraag afhandelt, stuitte ik op de training Digital Recruitment van Adwise Academy.”

Mirjam had nog nooit van Adwise Academy gehoord – wat niet zo gek is als je in Kerkrade woont en het hoofdkantoor van Adwise in Almelo zit – maar toen ze over de opleiding las, werd ze met de minuut enthousiaster. “Het is fijn dat het een solide opleiding is van 8 weken, waarbij alle aspecten van digital recruitment in sessies van elk 3 uur aan bod komen. En dat het om blended learning ging, waarbij je zelf kon kiezen of je naar het klaslokaal komt of vanuit thuis of kantoor inlogt, sprak mij ook aan.”

Ze volgde zelfs twee sessies vanaf haar vakantieadres. “Dat ging prima. Ze hadden de infrastructuur voor online leren prima voor elkaar!”. Het meest is ze te spreken over de kwaliteit van de docenten. “Ze waren uiterst vakbekwaam, en ze hadden stuk voor stuk veel enthousiasme voor het vak. Dat werkt erg aanstekelijk.” De groepsgrootte is maximaal 14 personen, maar Mirjam zat in een klasje van 9 personen, met allemaal verschillende achtergronden. “Die diversiteit maakte het juist extra leuk.”

Tijdens de opleiding is er aandacht voor wat de omslag naar een kandidatenmarkt door de toenemende krapte betekent. Het bereiken van geschikte mensen is al een opgave; ze overtuigen ronduit een pittige uitdaging. Door de nieuwste technologieën en methoden in te zetten leren cursisten (toekomstige) medewerkers online nog beter te zoeken, vinden en binden. Deelnemers krijgen een introductie in de wereld van digital recruitment en gaan dieper in op trends en ontwikkelingen binnen dit vakgebied. Ook starten zij met het bepalen van een strategie en het schrijven van een ‘employer journey’. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • Recruitment Strategie & Candidate journey
  • Het ontwikkelen van een concept voor een werkenbij-site of -pagina voor het neerzetten van een recruitmentcampagne
  • Twee sessie Moderne vacatureteksten schrijven
  • Google Ads & Job Boards
  • Advertising via Social
  • Hunten & Digitale Communicatie
  • Innovaties in e-recruitment (Chatbots, automatische selectietools, tools voor schrijven en solliciteren door middel van voice, etc)

Volgens Mirjam is het lesprogramma evenwichtig opgebouwd en kan ze de opgedane kennis direct toepassen in de praktijk. “Zo heb ik geleerd hoe je passende en moderne vacatureteksten kunt schrijven die de doelgroep aanspreken. De verschillende generaties op de arbeidsmarkt vragen verschillende vormen van schrijfstijl en social media, dus hier moet je rekening mee houden. Als gemeente Kerkrade zijn we hier meteen mee aan de slag gegaan bij een vacature voor een P&O-consulent en dat leverde een flink aantal serieuze reacties op.”

Verder heeft ze geleerd dat werving eigenlijk een synoniem is voor marketing. “Zeker in een krappe arbeidsmarkt zal je alles uit de kast moeten halen om je merk als werkgever te verkopen. Kerkrade heeft nog wel eens last van een imagoprobleem. Wij staan voor een mooie uitdaging om dit om te buigen naar een positiever beeld. Kerkrade heeft ook heel veel moois te bieden, denk maar aan Roda JC, GaiaZOO, Abdij Rolduc, de Botanische Tuin, diverse muziekfestivals zoals het Wereld Muziek Concours, noem maar op. Om Kerkrade als werkgever beter te profileren ben ik in nauw overleg met de afdeling marketing en communicatie.”

Blog-2-Development

"Het is een fijn idee dat je altijd mag aankloppen bij de docenten"

Vorige maand behaalde Mirjam het certificaat Digital Recruitment bij Adwise Academy. “Het is een fijn idee dat je altijd mag aankloppen bij de docenten als je nog vragen hebt en dat je de opnames van de lessen nog terug kunt kijken. Het liefst zou ik nog een terugkomdag hebben, waarbij iedereen vertelt wat het hem of haar heeft opgeleverd en je elkaar scherp kunt houden, want vervallen in je oude patroon ligt uiteraard altijd op de loer.”

Ze staat al te popelen om een vervolgcursus te gaan doen op het gebied van digital recruitment. “Ik denk dat ik dan meer de diepte in wil met de kansen die social media bieden op het gebied van werving. Dan klop ik zeker weer bij Adwise Academy aan, want ze hebben mij aangenaam verrast.”

maikel-veldhuis

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Maikel helpt je graag
.

Operationeel Manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.