Strijd tussen Microsoft en Google
Het is niet de eerste keer dat Microsoft investeert in OpenAI. In 2019 stak de techgigant al 1 miljard dollar in het AI-technologiebedrijf. Microsoft wil OpenAI ruim baan geven voor de verdere ontwikkeling van deze technologie en het krijgt door de mega-investering de mogelijkheid de technologie als eerste te integreren in de eigen producten. Zo werkt het bedrijf aan de integratie van ChatGPT in het eigen cloudplatform Azure en in diverse Office-programma’s, waaronder Word en Excel. Hierdoor kunnen deze applicaties makkelijk suggesties doen voor het opstellen van teksten.
Naast ChatGPT heeft OpenAI nog verschillende andere deep learning-toepassingen die de afgelopen maanden furore maakten. Zo komt de beeldgenererende AI-tool Dall-E uit de laboratoria van Open AI. En OpenAI is natuurlijk niet het enige bedrijf dat op dit vlak voet aan de grond probeert te krijgen.
In de marketingwereld is AI geen nieuw begrip. Het wordt door marketeers onder meer gebruikt om content te genereren, klanten en hun online gedrag beter te begrijpen en processen te automatiseren. In deze blog zet Adwise Academy de tien handigste AI-tools voor online (content)marketeers van dit moment voor je op een rijtje.
1. ChatGPT
We beginnen – hoe kan het ook anders – met het ongekend populaire ChatGPT. In de eerste weken dat gebruikers een gratis proefaccount konden aanmaken, lag de online tool er regelmatig uit omdat de servers van OpenAI overbelast waren. De tool is nog volop in ontwikkeling en qua creativiteit en diepgang is er best nog het een en ander aan te merken op de content die ChatGPT genereert. Ook moet je altijd nog een kritische check doen of de data klopt, want de tool baseert zich op online content die al beschikbaar is, dus ‘garbage in, garbage out’ gaat ook hier op.
Desondanks is de tool een echte gamechanger voor iedereen die zich met content bezighoudt. Door de juiste vragen te stellen, liefst zo gedetailleerd mogelijk en met de juiste steekwoorden, kan de tool contentspecialisten tijd besparen door aardig wat voorwerk voor je te doen. Uiteraard voeg je als contentspecialist waarde toe aan de content door het personaliseren en quotes en input toe te voegen die je zelf ophaalt bij experts. Ook bij een writer’s block kan de tool je een zetje in de juiste richting geven.
2. Copy.ai
Copy.ai is een platform dat machine learning (een subset van AI) inzet om gebruikers te helpen binnen enkele minuten content te creëren. Je kunt de tool bijvoorbeeld inzetten voor het schrijven van e-mails, advertentieteksten, productbeschrijvingen, SEO-teksten, meta-beschrijvingen of ideeën voor whitepapers of e-books. Copy.ai heeft meer functies dan ChatGPT en je kunt gebruikmaken van kant-en-klare templates die je veel tijd besparen. Je kunt verzoeken opgeven en de gewenste tone-of-voice invoeren, waarna de tool meerdere suggesties genereert.
3. Illustroke
Met Illustroke kan je illustraties maken voor bij je marketinguitingen door slechts een paar woorden in te vullen. Je voert het onderwerp waarvan je een afbeelding wilt hebben in, geeft de tekenstijl op en kiest uit hoeveel kleurlagen de illustratie moet bestaan, en voilà!