Wat is Conversational Marketing?
Laten we beginnen met de basis. Conversational marketing is een klantgerichte strategie die draait om real-time en persoonlijke interacties tussen jouw bedrijf en je klanten. Het omvat het gebruik van diverse technologieën, zoals chatbots, live chat en populaire social media kanalen zoals WhatsApp, Instagram, en Facebook om direct te communiceren en vragen te beantwoorden. Het doel is om gepersonaliseerde, directe en zinvolle ervaringen te bieden (vaak geautomatiseerd), om zo de klantbetrokkenheid en conversies te vergroten. “Het gaat erom dat je je daar begeeft waar de klant zich begeeft”
Waarom is Conversational Marketing Zo Belangrijk?
Conversational marketing is niet zó maar een hype; het is een slimme zet die bedrijven kunnen maken om klanten te betrekken en hun conversieratio's te verhogen. Maar waarom is het zo belangrijk?
Directe Interactie: Conversational marketing biedt een directe lijn naar je klanten. De snelheid waarmee je kunt reageren is ongekend, waardoor klanten zich gehoord en gezien voelen. Het is als een continu gesprek met je klanten, in plaats van wachten op een reactie via e-mail.
Leer je Klant Echt Kennen: Door echte gesprekken aan te gaan, leer je je klanten kennen op een manier die andere vormen van marketing niet kunnen bieden. Conversational marketing helpt je om inzicht te krijgen in de behoeften en voorkeuren van je klanten. Op die manier kun je vervolgens relevante en persoonlijke informatie sturen waardoor het conversie percentage zal stijgen en de klant écht geholpen is.
Geen Verloren Gesprekken: In een chat via WhatsApp kun je altijd eenvoudig verdergaan met het gesprek. De chatgeschiedenis raak je nooit kwijt, wat vaak wel het geval is bij chatbots op websites. Zo blijft de communicatie naadloos en consistent.