“AI is niet de heilige graal bij SEO-minded copywriting, maar het gaat je zeker verder helpen”

Trainster Marlin Perton over de training: SEO-minded copywriting met AI

Weet jij hoe je perfecte teksten moet schrijven die aansluiten bij jou doel, maar vind je het lastig om deze teksten hoog te laten ranken in zoekmachines? Of weet je juist precies wat belangrijk is om hoog te ranken, maar wil je weten hoe je dit moet combineren met kwalitatief hoogwaardige content? Tijdens de training SEO-minded copywriting met AI komen deze twee werelden samen en vertellen we je welke rol Artificial Intelligence hierbij kan spelen.

Trainster Marlin Perton combineert de disciplines copywriting en SEO al jaren. Ze begon ooit als tekstschrijver en is daarna steeds meer de SEO-kant opgegaan. “Dit zijn vaak gescheiden werelden. Ik ben in dat grijze gebied gedoken en probeer de twee vakgebieden zo goed mogelijk te combineren”, vertelt Marlin, die sinds juni vorig jaar bij Adwise werkt. Daarnaast verzorgt ze trainingen voor Adwise Academy. Zo is zij een van de trainsters bij diverse SEO-trainingen (basis en advanced), waaronder SEO techniek & content en SEO outreach & linkbuilding. Binnenkort gaat ook de nieuwe training SEO-minded copywriting met AI van start, een training die er op haar initiatief is gekomen.

“Adwise Academy biedt diverse Copywriting-trainingen en SEO-trainingen. Maar een training waarbij die beide werelden bij elkaar komen was er nog niet. 

Marlin-Perton

In deze training leer je én leuke, creatieve teksten te schrijven én een zo groot mogelijk publiek te bereiken door de teksten voor SEO te optimaliseren”, licht Marlin toe. Daarnaast zal er uitgebreid worden stilgestaan bij de mogelijkheden van Artificial Intelligence. “Door de komst van ChatGPT was hier een paar maanden geleden ineens heel veel aandacht voor in de media en heerste er een jubelstemming. Inmiddels is de storm een beetje gaan liggen en is er ook aandacht voor tegengeluiden. Zo besloot Italië onlangs toegang tot ChatGPT te verbieden, omdat OpenAI – het bedrijf achter de tool – gegevens van gebruikers opslaat op een manier die in strijd is met de Italiaanse privacywetten. Ook Frankrijk en Duitsland hebben inmiddels hun zorgen geuit.”

AI geen heilige graal

Volgens Marlin is AI niet de heilige graal en moeten de verwachtingen enigszins worden getemperd. Wel biedt AI volgens haar veel nieuwe, interessante mogelijkheden voor zowel copywriting als SEO. “Ons werk zal nooit verdwijnen, hooguit veranderen. AI biedt een goede basis om te starten met een tekst of een zoekwoordenonderzoek. Dit levert vaak interessante nieuwe input op en het zorgt voor structuur. Je bespaart sowieso veel tijd met een tool als ChatGPT. Verzin maar eens tien verschillende goede koppen voor een blog. ChatGPT ‘spuugt’ ze zo voor je uit – mits je de juiste input geeft. Datzelfde geldt voor een vraag als ‘Wat zijn 50 zoekwoorden voor onderwerp x?’. Als je er zelf over na moet denken ben je er veel meer tijd aan kwijt dan een slimme AI-tool. Het kan je werk dus enorm versnellen.”

De eerste training van een dagdeel vindt plaats op 15 juni en zal digitaal worden aangeboden. Op 26 juli staat de tweede training gepland. “Binnenkort ga ik naar een congres in Engeland, BrightonSEO geheten, waarbij er veel aandacht is voor de rol van AI binnen Copywriting en SEO. Ik kan de daar opgedane nieuwe kennis en inzichten nog mooi verwerken in het lesprogramma.” Marlin stemt de training ook af op de deelnemers. “Ik kijk altijd van tevoren wie ik voor mij krijg en bij welk type organisatie zij werken. De deelnemers kunnen zelf ook praktijkvoorbeelden inbrengen.”

De trainster vindt het belangrijk dat er bij haar trainingen een goede balans is tussen theorie en praktijk. Er zullen bij de nieuwe training verschillende challenges aan bod komen op het gebied van SEO en copywriting waarbij er ook regelmatig gebruik wordt gemaakt van AI-tools. “Ik daag de deelnemers uit, zet ze aan het werk, we bespreken de uitkomsten, ik geef ze tips en een shortlist met handige toepassingen en laat ze inspirerende cases zien.”

Scherm­afbeelding 2023-04-18 om 13.15.49

Altijd al een droom

Toen Adwise Academy haar vroeg of zij de basistraining SEO wilde verzorgen, dacht zij: ‘Leuk! Al heb het nog nooit gedaan’. “Mensen iets leren kan ik wel. Ik bleek het geven van trainingen ontzettend leuk te vinden. Ik krijg er energie van als ik anderen een stapje verder kan brengen.” Toen zij zelf nog studeerde zo’n acht jaar geleden en een training volgde bij Adwise droomde ze er van daar ooit te mogen werken. Ze ging na haar studie aan de slag bij verschillende werkgevers, maar het idee van een carrière bij Adwise bleef sluimeren.

Toen ze een vacature zag bij WisePeople waagde ze het erop en werd ze aangenomen. “WisePeople behoort tot hetzelfde bedrijf als Adwise, dus ik was dichterbij dan ooit.” Na enkele maanden vroegen ze haar bij Adwise te komen werken. “Gelukkig bleek dat ik dit niet al die tijd geïdealiseerd had. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin. Hun werkwijze sluit aan bij hoe ik graag werk. We willen beide graag anderen verder helpen en dat geldt natuurlijk net zo goed voor Adwise Academy.”

Kiezen tussen twee kwaden?

Deelnemers van de training SEO-minded copywriting met AI leren goede content te schrijven die goed scoort in zoekmachines én bij het publiek. “Kiezen tussen SEO of Copywriting voelt vaak als het kiezen tussen twee kwaden. Een tekst die alleen geoptimaliseerd is voor SEO is niet leuk om te lezen en converteert niet optimaal en een leuke converterende tekst die geen rekening houdt met SEO eindigt niet hoog in de rankings. Ik leer je hoe het beide kan.”

In deze interactieve training ga je aan de slag met de volgende onderdelen: een onpage SEO deepdive, de combinatie van onpage SEO en (converterende) copywriting en AI. Aan bod komt onder meer hoe AI werkt, wat de benefits zijn en hoe je ervan profiteert. Hierbij komen onder meer ChatGPT, Jasper en Rytr aan bod. Tot slot leer je hoe je AI-output copywriter-proof maakt. “Realiseer je dat AI niet de oplossing is voor alles, maar het gaat je wel veel verder helpen. Je moet alleen wel weten hoe je het moet gebruiken. Zo is het belangrijk om de juiste input te geven en verdiepende vragen te stellen. Gebruik het als quick start voor je project en in de afronding om je werk te optimaliseren. In het middenstuk komt het toch echt aan op jouw eigen creativiteit en expertise. Als jij SEO-, copywriting- én AI-vaardigheden weet te combineren, dan is dat een geweldige USP voor jezelf.”

Deze training is overigens ook volledig vergoed te volgen met STAP-budget. Benieuwd hoe je dit budget aanvraagt? Meer informatie over het STAP-budget vind je hier. 

Kiezen tussen twee kwaden?
Maikel-Veldhuis

Benieuwd hoe AI jou gaat laten groeien?

Ontdek de mogelijkheden van AI in onze AI academy
.

Business Unit Manager Academy

Neem contact op met Maikel

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.