Saskia gooide het roer om en werd copywriter!

Cursist Saskia over de training Copywriting bij Adwise Academy

Saskia (28) werkte ruim vijf jaar op de afdeling gesloten psychiatrie van het UMC Utrecht, maar voelde zich er niet meer op haar plaats. Ze sprong in het diepe, zei haar contract op, volgde de opleiding Copywriting bij Adwise Academy in Utrecht en ging aan de slag bij DeFabrique Holding. Nu zit haar eerste maand als copywriter erop. De creativiteit en de regelmaat van haar nieuwe kantoorbaan is een verademing vergeleken bij de onregelmatige en soms hectische diensten in het ziekenhuis.

Schrijven heeft Saskia altijd getrokken. In 2013 behaalde ze haar propedeuse Journalistiek bij Windesheim in Zwolle, maar zette die opleiding niet voort. In plaats daarvan volgde ze een opleiding in Sociaal Pedagogische Hulpverlening en ging als GGZ-agoog aan de slag bij UMC Utrecht. Ook dat was een sprong in het diepe: als eerste GGZ-agoog en niet-verpleegkundige beginnen op de acute afdeling voor volwassenen. “Het waren superleerzame en mooie jaren”, zegt Saskia over die tijd, “maar ik miste het creatief bezig zijn heel erg. Daar wilde ik graag mijn werk van maken. Toen heb ik op een goeie dag mijn contract bij het UMC Utrecht opgezegd. De opzegtermijn was drie maanden. Dat was lang, maar het gaf me ook de tijd om me te bezinnen op wat ik wilde gaan doen. Dat het iets met schrijven zou worden, stond min of meer vast.”

Saskia-academy

Het roer om

“Ik begon naar vacatures te kijken die iets met tekstschrijven te maken hadden. Steeds vaker kwam ik vacatures tegen voor copywriters. Nadat ik me daarin had verdiept dacht ik: ‘Dat lijkt me heel leuk’. Vervolgens ging ik op zoek naar een opleiding copywriting die ik met een STAP-budget zou kunnen doen. Zo kwam ik bij Adwise Academy terecht.” Na afronding van de opleiding schreef ze zich als copywriter in bij de Kamer van Koophandel en kreeg zij via LinkedIn de eerste klussen als zzp’er. “Toch wilde ik liever ergens aan de slag in loondienst, als onderdeel van een team, om ervaring op te doen. Ik krijg graag feedback op mijn werk, omdat ik daar veel van leer.”

De eerste sollicitatiebrieven leverden niets op. “Maar na die eerste maand mocht ik vier keer op gesprek komen. Ik heb assessments gedaan en proefopdrachten gemaakt. Het sollicitatiegesprek bij DeFabrique Holding in Utrecht was heel leuk, ik had meteen het gevoel: ‘dit is mijn plek’. De marketingafdeling van DeFabrique Holding is een in-house marketingafdeling die de marketing faciliteert van meer dan 8 merken en bedrijven binnen de leisure- en evenementenbranche. In Utrecht hebben ze een grote industriële evenementenlocatie met 21 loodsen, silo’s en hallen waar plaats is voor maximaal 3500 bezoekers. Ze hebben meerdere bedrijven, waaronder Wunderland Kalkar, een familiepark in een voormalige energiecentrale, net over de Duitse grens. Ik werk er nu een maand op de marketingafdeling als enige copywriter, tussen meerdere marketeers. Ik schrijf nieuwsbrieven, landingspagina’s, SEO-artikelen voor de website en ik schrijf over de evenementen die in de locatie plaatsvinden. Ik heb het erg naar mijn zin.”

Geweldige trainer

Saskia is heel tevreden over de opleiding Copywriting van Adwise Academy, mede door de deskundigheid, betrokkenheid en het enthousiasme van trainer Jan Meijroos. “Ik wilde niet een nieuwe opleiding van vier jaar gaan doen. Deze training was drie dagdelen op een superchille locatie vlakbij Utrecht Centraal, Creative Valley. Je kon er ook voor kiezen om de lessen online te volgen, maar ik ging liever in het lokaal zitten. Het was heel leuk om met mensen met verschillende achtergronden die allemaal met copywriting bezig zijn in een ruimte te zitten. Het waren drie ochtenden in november 2022. Ik herinner me dat ik een keer rechtstreeks vanuit de nachtdienst naar de training ging. Ik dacht op een gegeven moment: ‘Wat doe ik hier eigenlijk?’. Jan wist me te motiveren en dat maakte het bijzonder.”

Scherm­afbeelding 2023-05-04 om 13.47.41

Voorafgaand aan elke les kregen de deelnemers de opdracht een verhaal te schrijven, wat aan Jan gemaild moest worden. Daar ontving iedereen rechtstreeks feedback van Jan op. “In de les kon je daar dan vragen over stellen en vervolgens de feedback in je verhaal verwerken. De lessen staan bol van handige tips en trucs en gouden regels die zeer bruikbaar zijn. Ik ben er echt beter van gaan schrijven. De samenvatting die ik van de lesstof heb gemaakt, pak ik er regelmatig nog bij als ik aan het werk ben.”


Vertrouwen gegeven

“Als ik een tekst had ingeleverd zei Jan bijvoorbeeld: ‘dit is nu al goed, maar deze passage kan beter. Denk hier eens aan’. Dat is een fijne manier van werken waar ik veel van heb geleerd. Jan gaf me ook het vertrouwen in mezelf om deze carrièrestap te zetten, door te zeggen dat ik het kan en dat ik talent voor schrijven heb. Het was ook fijn dat hij bereid was zijn eigen tijd erin te steken. Ik mocht hem ook na afronding van de training nog vragen mailen als ik dat wilde.”

Het enige wat Saskia een beetje miste in de opleiding Copywriting was aandacht voor het onderwerp SEO (Search Engine Optimalisatie). “Ik had verwacht dat we het daar ook over zouden gaan hebben, maar dat was eigenlijk niet het geval. Ik heb me net ingeschreven voor een SEO-training, ook weer met STAP-budget. Ik heb zojuist gehoord dat mijn aanvraag is gehonoreerd. Ik heb er zin in!”


Verademing

“Ik kan veel creativiteit in mijn nieuwe werk kwijt”, zegt Saskia. “Daar is heel veel ruimte voor. Het wordt op prijs gesteld dat ik ook met humor de interne nieuwsbrieven schrijf. De feedback die ik van mijn collega’s krijg is heel leerzaam en ik word er daardoor steeds beter in. Dat is een fijn gevoel. De regelmaat in deze nieuwe baan is vergeleken met de onregelmatige diensten in de zorg echt een verademing. Soms is het nog een beetje onwerkelijk. Het is fijn om met een rustig hoofd naar huis te gaan met het gevoel: ‘het was een geweldige werkdag.”

maikel-veldhuis

Benieuwd wat de Adwise Academy voor jou kan betekenen?

Maikel helpt je graag
.

Operationeel Manager Academy

Stuur een whatsapp!

Adwise Academy

Kwaliteitswaarborging e-Academy & NRTO keurmerk.