‘Kennis over hoe ons brein beslissingen maakt en hoe je je teksten hierop aanpast, is over tien jaar nog steeds relevant’

Blog: Trainster Anouk van Leussen over de kracht van Neuro Copywriting

12 september 2024           5 minuten leestijd


Wat vorig jaar in digital marketing nog ondenkbaar was, is nu gemeengoed. En volgend jaar ziet het vakgebied er door AI wéér heel anders uit. Wat volgens trainster Anouk van Leussen níet verandert in de wereld van marketing? Het belang van copy. “Zeker kennis over neurocopywriting, dus over schrijven voor het brein, is over 10 jaar nog steeds waardevol.” Anouk is een freelance copywriter en schrijftrainer met meer dan 14 jaar ervaring. Sinds 2021 deelt ze haar expertise ook met enthousiaste deelnemers bij Adwise Academy, waar ze onder meer de training neurocopywriting geeft. Maar waarom is dit onderwerp zo relevant? En wat hebben deelnemers aan de training?

In deze blogpost hebben we het met Anouk over training geven bij Adwise Academy. Ook vertelt ze ons over de kracht van neurocopywriting en de toepassing ervan in de huidige marketingwereld.

Zelfvertrouwen zien groeien

“Ik vind niets leuker dan mijn kennis overdragen”, zegt Anouk. “Een hoogtepunt tijdens iedere training is dan ook het moment waarop ik bij deelnemers het kwartje zie vallen. En het is gaaf om te zien dat ze in de praktijk aan de slag gaan met de dingen die ik heb verteld. Ik maak hun ontwikkeling van dichtbij mee en zie hun zelfvertrouwen groeien. En het levert ook harde resultaten op. Zo had ik een keer een deelnemer die na de training meteen enthousiast aan de slag ging met een mailing. Daarna vertelde ze me dat ze daarmee 3 nieuwe opdrachtgevers had binnengehaald. Dat is toch fantastisch?”

 

Neurocopywriting: schrijven voor het brein

“Het geheim van succesvolle teksten zit in het brein. Als je begrijpt hoe het menselijk brein keuzes maakt en wat dit voor teksten betekent, heb je daar met iedere tekst die je schrijft plezier van”, vertelt Anouk verder. “Je moet je weten hoe het brein scant, leest en tekst verwerkt, zodat je het kijk- en leesgedrag van jouw lezers kunt beïnvloeden. Dit doe je natuurlijk wel op een ethisch verantwoorde manier, want het is niet de bedoeling om mensen tegen hun wil dingen te laten doen. Dit is ‘a thin line’.”

Neurocopywriting: schrijven voor het brein

Neurocopywriting na de opkomst van AI

Sommige marketeers gebruiken dagelijks AI, anderen beginnen het langzamerhand onder de knie te krijgen. Door AI-tools op de juiste manier te benutten, kun je sneller werken, de kwaliteit van je werk verbeteren en zelfs je eigen creativiteit versterken. Maar AI is en blijft een ondersteunend instrument. Het is belangrijk dat je altijd kritisch reflecteert op de uitvoer van AI-tools. Anouk vertelt: “Gebruik je AI bij het schrijven van je teksten? Besef dan dat de output van een tool als ChatGPT zo goed is als de kennis van degene die de tool gebruikt. Weet jij niet wat een overtuigende tekst aantrekkelijk en overtuigend maakt? Dan kun je niet beoordelen of de output van ChatGPT goed is. Daarom is het belangrijk dat je begrijpt hoe het menselijk brein keuzes maakt en tekst verwerkt. Het brein evolueert maar heel langzaam: we navigeren met een primitief brein in een moderne wereld. Hoe meer je van het menselijk brein weet, hoe beter je die kennis kunt combineren met de output van ChatGPT. En daarom blijft neurocopywriting ook na de opkomst van AI zo relevant.”
 


Voor wie is de training neurocopywriting?

De training neurocopywriting is geschikt voor iedereen die in zijn of haar werk dagelijks met tekst bezig is - van tekstschrijvers tot (digital) marketeers, van zelfstandig ondernemers tot communicatieadviseurs. Professionals die de basis van copywriting al onder de knie hebben en nu écht het verschil willen maken.

Neurocopywriting na de opkomst van AI

Training met theorie én praktijk

Tijdens de neurocopywriting training leer je psychologische technieken waarmee je van een goede basistekst converterende copy maakt. Daarnaast komen beïnvloedingsprincipes van onder meer Kahneman, Newberg, Zhang, Ariely en Schwartz aan bod - en natuurlijk mag ook Cialdini niet ontbreken. Anouk: “Ook ontdek je wat anchoring is, hoe prijspsychologie werkt en wat but-you-are-free- techniek voor je conversie kan doen. Je leert over processing fluency en seeds of curiosity en ontdekt waarom je reactance moet vermijden (en hoe je dat doet). Daarnaast leer je hoe je omgekeerde psychologie inzet. Het is dus een hele uitgebreide training.” Maar bij de Adwise Academy bieden we nooit alleen maar kennis. “Je krijgt nieuwe inzichten die je direct kan gebruiken in je webteksten, social media-posts en campagnes. En omdat schrijven doen is, ga je tijdens de training ook meteen met je eigen teksten aan de slag. Gedurende de training nemen we de teksten van alle deelnemers samen kritisch onder de loep. Zo leer je van je eigen tekst, maar óók van die van andere professionals”, zegt Anouk.


Klaar voor de volgende stap?

Ben je geïnteresseerd in neurocopywriting en wil je zelf de kracht van woorden ontdekken? Schrijf je dan nu in voor de training bij Adwise Academy. Ontdek hoe je psychologische principes toepast, zodat je jouw teksten effectiever maakt en zo betere resultaten behaalt. 

Lees meer over de training Neurocopywriting!
academy-anouk
Anouk-copywriting

Dit zegt onze trainer

Ervaring
.

“Kennis over hoe ons brein beslissingen maakt en hoe je je teksten hierop aanpast, is over tien jaar nog steeds relevant.”

Anouk van Leussen
Copywriter en trainer
Anouk-2
Anouk van Leussen
Copywriter en trainer
Anouk-copywriting

Dit zegt onze trainer

Ervaring
.

“Het geheim van succesvolle teksten zit in het brein. Als je begrijpt hoe het menselijk brein keuzes maakt en wat dit voor jouw teksten betekent, heb je daar met iedere tekst die je schrijft plezier van.”

Anouk van Leussen
Copywriter en trainer
Anouk-2
Anouk van Leussen
Copywriter en trainer
Anouk-copywriting

Dit zegt onze trainer

Ervaring
.

“Gebruik je AI bij het schrijven van je teksten? Besef dan dat de output van een tool als ChatGPT zo goed is als de kennis van diegene die de tool gebruikt. Weet jij niet wat een overtuigende tekst overtuigend maakt, dan kun je niet beoordelen of de output van ChatGPT goed is. Daarom is het belangrijk dat je begrijpt hoe het menselijk brein keuzes maakt, zodat je die kennis kunt combineren met de output van ChatGPT. Daar krijg je sterke teksten van.”

Anouk van Leussen
Copywriter en trainer
Lizetbeek.nl_01052023Deel2-030
Anouk van Leussen
Copywriter en trainer

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, vacatures, updates, events en veel meer direct in je mailbox.

Maikel
Veldhuis
Business Unit
Manager.
Contact person